Friday 11 January 2019


DARI FAIL PUSAKA # 4

Jasa mu di kenang jua.

Fakta kes:

Si mati Osman bin Zailani.
Meninggalkan waris hanya dua orang anak sahaja. Seorang lelaki (Sofian) dan seorang perempuan (Suriati).

Harta peninggalan: dua bidang tanah dan duit simpanan. Kesemuanya berjumlah RM150,000.00

Permohonan untuk membahagikan harta pusaka dibuat oleh Sofian selaku abang (anak sulung).

Pegawai: “Encik Sofian nak bahagi harta pusaka ni macam mana?”.
Sofian:    “Saya dua beradik sahaja dengan adik perempuan saya.
 Saya tahu bahagian saya 2 bahagian, tapi saya dengan ikhlas hati pohon supaya semua harta     pusaka ini dibahagi sama banyak dengan adik saya”.
Pegawai: “Puan Suriati, kamu setuju ke?”
Suriati:   (nada perlahan) “Saya tak setuju, Tuan”.
Sofian:   (Terkejut), “Kenapa Su tak setuju. Abang bukan ambil lebih. Kita bahagi 
                sama banyak. Kita dua beradik je”.
Suriati: “Suami saya ada bang”.
Sofian: “Tak ada kena mengena dengan suami Su. Ini urusan kita berdua je”.
              (Sofian Nampak gelisah. Air mukanya berubah).
Pegawai: “Jadi puan tak setujulah dibahagi sama banyak”.
Suriati: “Abang!, semua harta pusaka ni saya serah ke abang”.
Sofian:  (Nampak makin gelisah). “Kenapa Su. Apa yang tak kena. Su merajuk ke?”.
Suriati: “Abang, sebenarnya Su nak balas budi abang. Dulu abang “bergolak 
              bergadai” tanggung Su   belajar. Sekarang Su dah kerja, ada suami, 
              hidup dah senang. Abang ambillah harta pusaka ni semua”.
Sofian:  (Tidak terkata.  Tidak dapat menahan diri, bergenang air dikelopak mata kerana
  sangat terharu).

Masyaallah. Orang berbudi kita berbahasa.

Keputusan:

Dengan ini diperintahkan tanah, rumah dan duit simpanan kepunyaan Osman bin Zailani diturun milik kepada Sofian bin Osman seorang sahaja.

Kes selesai.





0 comments:

Post a Comment