Tuesday 1 June 2021

 

DARI FAIL PERUNDING # 1

PENAMA KWSP – bukan milik penama.

Fakta kes:

 

Satu petang, Rokiah datang ke pejabat ditemani oleh adik lelakinya.

 Rokiah: Ustaz, saya datang ni nak mintak tolong ustaz bahagikan duit pusaka arwah suami saya.

Ustaz: Duit apa tu.

Rokiah: Duit KWSP.

Ustaz: Duit tu ada di mana sekarang?

Rokiah: Ada dalam akaun saya. Saya sebagai penama. KWSP dah transfer ke akaun saya. Jadi saya nak mintak tolong ustaz bahagikan mengikut hukum faraid.

Ustaz: Berapa jumlah duit tu?

Rokiah: RM500,000.00

Ustaz:  (Owhh. Terkejut. Tak sangka, wanita ni nampak biasa sahaja. Duit sudah di tangan. Tapi mintak difaraidkan).

Ustaz: Banyak duit ni. Duit sudah dalam tangan. Tak kelabu mata ke?

Rokiah: Ustaz, setakat ni belum kelabu mata lagi, tuhan jaga saya. Saya tak mahu makan duit orang. Duit haram.

Ustaz: (Masyaallah!!, mulianya hati wanita ini).

Ustaz: Siapa warisnya?.

 Setelah siasatan waris, ternyata si mati hanya meninggalkan isteri, ibu, bapa dan 3 orang adik beradik. Si mati tidak mempunyai anak.

Ternyata waris yang berhak ialah: isteri, ibu dan bapa. Adik beradik terdinding oleh bapa. Tetapi maklumat tentang adik beradik diperlukan bagi menentukan bahagian ibu.

 Ustaz: Bahagian puan sebanyak 1/4, iaitu RM125,000.00 selebihnya kepunyaan ibu dan bapa si mati.

Rokiah: Nanti esok saya datang lagi dan bawakan ibu dan bapa si mati. Duit bahagian mereka saya akan transfer ke akaun mereka.

 Alhamdulilah, masih ada yang berhati mulia.....

0 comments:

Post a Comment