ISU PENYELESAIAN
HARTA PUSAKA: MENGAPA TANGGUH?
Apabila seseorang itu meninggal dunia, terputuslah
hubungannya dengan dunia, kecuali tiga amalan sahaja yang dapat dibawa
bersamanya ke alam barzakh.
Pertama, pahala segala bentuk
sedekah jariah yang dilakukan sepanjang hayatnya.
Kedua, pahala ilmu yang dapat
memberi manfaat kepada manusia yang dicurahkan kepada masyarakat sepanjang
hayatnya dalam apa bentuk sekali pun seperti tulisan (buku, artikel dan
sebagainya), perkataan (nasihat, teguran, ceramah, pengajian) dan sebagainya.
Ketiga, pahala yang diperolehi
daripada anak-anak yang soleh yang ditinggalkan oleh ibu bapa yang meninggal
dunia sedangkan anak-anak itu beramal soleh dan sentiasa mendoakan
kesejahteraan kedua-dua ibu bapa mereka.
Ada pun semua yang dimiliki semasa
hidup di dunia akan ditinggalkan termasuklah harta dan kaum keluarga.
Apabila seseorang itu meninggal
dunia, secara otomatik semua hartanya bertukar status menjadi harta pusaka.
Iaitu bertukar milikan daripada milik si mati menjadi hak waris yang ditinggalkan seperti
mana yang telah ditentukan oleh hukum faraid.
Hukum faraid menentukan siapakah di
kalangan keturunan si mati yang ditinggalkan akan mewarisi harta pusakanya dan
menentukan juga bahagian atau kadar yang akan diwarisi.
Contoh: Ali mati meninggalkan ibu,
bapa, nenek sebelah ibu, seorang isteri, dua anak lelaki, seorang anak
perempuan, lapan orang cucu dan lima adik beradik.
Hukum faraid menentukan waris yang
berhak mewarisi harta pusaka Ali ialah: ibu, bapa, isteri, dua anak lelaki dan
anak perempuan. Nenek, cucu dan adik beradik tidak berhak mewarisi harta Ali
kerana waris-waris yang ditentukan berhak hanya waris yang lebih hampir hubungannya
dengan si mati.
Mengikut hukum faraid, bahagian
bagi setiap orang waris yang berhak seperti rajah berikut:
|
|
24
|
120
|
Ibu
|
1/6
|
4
|
20
|
Bapa
|
1/6
|
4
|
20
|
Isteri
|
1/8
|
3
|
15
|
Anak lelaki
|
Asabah
|
|
26
|
Anak lelaki
|
Asabah
|
13
|
26
|
Anak perempuan
|
Asabah
|
|
13
|
Sebagai contoh, sekiranya si mati
meninggalkan wang tunai sebanyak RM100,000.00, setiap orang waris akan mendapat
bahagian masing-masing seperti berikut:
|
|
RM100,000.00
|
Ibu
|
20/120
|
RM16,666.67
|
Bapa
|
20/120
|
RM16,666,67
|
Isteri
|
15/120
|
RM12,500.00
|
Anak lelaki
|
26/120
|
RM21,666.67
|
Anak lelaki
|
26/120
|
RM21,666.67
|
Anak perempuan
|
13/120
|
RM10,833.33
|
Semua harta yang ditinggalkan
seperti rumah, kenderaan, tanah, duit simpanan, bahkan semua harta milik si
mati semasa hayatnya termasuk barang-barang peribadi seperti pakaian, talipon,
barang kemas dan sebagainya hendaklah di tentukan pembahagiannya di kalangan
waris-waris yang berhak mewarisi.
Tujuannya, supaya harta si mati
dapat ditentukan siapakah pemilik gantinya dan sehubungan dengan itu memastikan
kesinambungan pengawalan dan pemilikan ke atas harta itu supaya tidak
terbengkalai dan dibiarkan begitu sahaja.
Maka, apakah tanggungjawab
waris-waris apabila ibu bapa meninggal dunia? Tiada lain kecuali membahagikan
harta pusaka itu sekadar segera yang mungkin. Harta telah tersedia ada, waris
yang berhak mewarisi telah diketahui bahkan kadar bahagian masing-masing juga
mungkin telah diketahui, tetapi mengapa harta pusaka itu tidak dibahagikan. Tidak
dibincangkan pembahagiannya untuk menentukan siapa pemilik ganti yang akan
meneruskan kesinambungan pemilikan ke atas harta itu. Inilah reality yang
berlaku dalam masyarakat.
Berdasarkan kajian yang saya
lakukan terhadap permohonan untuk membahagikan harta pusaka di Negeri Perak
beberapa tahun yang lalu, statistik menunjukkan bahawa hanya 12 peratus sahaja
yang memohon untuk menyelesaikan harta pusaka dalam tempuh satu tahun selepas
kematian. Manakala 25 peratus membahagikan harta pusaka setelah dua tahun
kematian.
Timbul persoalan, mengapakah
penyelesaian harta pusaka ditangguhkan? Apakah kerana si mati semasa hayatnya
tidak berwasiat? Atau tidak merancang harta pusakanya?
Jawabnya, tiada kaitan dengan
wasiat. Sekiranya si mati meninggalkan wasiat sedangkan waris waris masih kaku
dan membisu, tanpa apa-apa tindakan ke arah penyelesaian harta pusaka,
pembahagian pusaka tetap tidak selesai.
Sebenarnya bagaikan satu budaya dalam
masyarakat kita memandang remeh terhadap penyelesaian harta. Akibatnya harta
orang tua ditinggalkan begitu sahaja. Rumah kediaman tiada penghuni, dusun
buah-buahan semak samun dan tanah pertanian tidak diusahakan.
Itulah sikap sebilangan masyarakat
terhadap harta percuma yang bakal diperolehi dengan susah payah orang tua memperolehinya
tapi tidak dihargai oleh anak-anak.
Sekian untuk renungan pembaca sekelian.
PERUNDING W HALIM
PERUNDING HARTA PUSAKA / PEGUAM SYARIE
6 DISEMBER 2013
0 comments:
Post a Comment