APAKAH HUKUM PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA SECARA MUAFAKAT?
Hukum Faraid menentukan siapakah
dalam kalangan waris-waris yang ditinggalkan oleh si mati yang berhak mewarisi
harta pusakanya. Setelah mengenal pasti waris yang berhak, hukum Faraid juga
menentukan kadar bahagian yang akan diperolehi oleh setiap orang waris.
Sebagai contoh, Abdul Wahab
meninggal dunia dan meninggalkan isteri,
bapa dan tiga orang adik beradik seibu sebapa, satu lelaki dan dua perempuan. Hukum
Faraid menentukan waris yang berhak mewarisi harta pusaka Abdul Wahab hanyalah
dua orang sahaja iaitu isteri dan bapa. Adik beradik tidak mewarisi kerana
terhalang oleh bapa. Hukum Faraid seterusnya menentukan kadar bahagian isteri
sebanyak 1/4 bahagian sebagai waris ‘Fardu’ manakala selebihnya sebanyak 3/4
bahagian diwarisi oleh bapa sebagai waris ‘Asabah’.
Pembahagian mengikut kadar Faraid
ditunjukkan sepertimana rajah di bawah:
|
|
4
|
RM80,000.
|
ISTERI
|
1/4
|
1
|
RM20,000.
|
BAPA
|
ASABAH
|
3
|
RM60,000.
|
ADIK BERADIK L
|
TERDINDING
|
0
|
0
|
ADIK BERADIK L
|
TERDINDING
|
0
|
0
|
ADIK BERADIK P
|
TERDINDING
|
0
|
0
|
SOALAN
Assalamualaikum Ustaz,
Abang saya meninggal dunia pada tahun
2013 dan meninggalkan isteri. Arwah
tidak mempunyai anak. Ibu dan bapa masih ada. Saya difahamkan harta pusaka
abang diwarisi oleh tiga orang sahaja iaitu isteri, ibu dan bapa. Adik beradik
seramai lima orang tidak berhak.
Abang meninggalkan sebuah kereta
mengikut nilaian semasa RM40,000.00. Semasa pembahagian, bapa bersetuju
pembahagian dibuat secara muafakat iaitu kereta itu diserahkan kepada isteri si
mati dengan bayaran kepada ibu dan bapa sebanyak RM10,000 tiap seorang.
Apakah hukumnya pembahagian
seperti ini. Adakah bertentangan dan tidak mengikut hukun Faraid?
JAWAPAN
Waalaikumsalam.
Asal pembahagian adalah wajib
mengikut hukum Faraid iaitu:
Pertama, waris yang berhak mestilah benar iaitu isteri, ibu dan
bapa. Tiada waris yang ditinggalkan atau dengan kata lain ‘disembunyikan’.
Kedua, sebelum pembahagian dipersetujui, setiap waris wajib
mengetahui bahagian masing-masing mengikut kadar Faraid. Sesudah itu baharulah
boleh bermuafakat dan bertolak ansur atau saling redha merehdai.
Mengikut hukum faraid, bahagian
setiap orang waris adalah seperti di bawah:
|
|
12
|
RM40,000.00
|
ISTERI
|
1/4
|
3
|
RM10,000.00
|
IBU
|
1/6
|
2
|
RM 6,666.67.
|
BAPA
|
ASABAH
|
7
|
RM23,333.33
|
Isteri mendapat 1/4 bahagian
kerana si mati tidak meninggalkan zuriat. Ibu mendapat 1/6 bahagian kerana si
mati ada mempunyai lima orang adik beradik. Manakala bapa pula mendapat
‘Asabah’ iaitu baki setelah diberikan bahagian isteri dan ibu.
Sebelum pembahagian dibuat,
ketiga-tiga mereka wajib mengetahui bahagian masing-masing iaitu sebagaimana
rajah di atas. Sekiranya ibu dan bapa masing-masing bersetuju untuk menyerahkan
kereta itu kepada isteri dengan bayaran sebanyak RM10,000 tiap seorang,
bermakna ibu akan mendapat lebihan sebanyak RM3,333.33 sedangkan bapa akan mendapat
kurang sebanyak RM13,333.33. Soalnya adakah bapa redha dengan kekurangan
sebanyak itu?. Sekiranya faham dan redha, maka sahlah pembahagian itu.
Pengurangan itu dinamakan ‘Takharuj’ iaitu bapa bersetuju menyerahkan
sebahagian daripada haknya kepada orang lain iaitu kepada ibu dan isteri. Dengan
penyerahan itu bermakna bahagian isteri menjadi RM20,000 dan bahagian ibu
menjadi RM10,000.
Dengan penyerahan hak itu, bapa
akan mendapat ganjaran yang sewajarnya sama seperti pahala hibah atau hadiah
kepada seseorang atau pahala sedekah sekiranya waris yang menerima itu seorang miskin.
Bagaimana pun, malang bagi bapa
sekiranya tidak memahami konsep pembahagian secara muafakat seperti yang
diterangkan di atas, sudahlah bahagian yang diperolehi kurang daripada yang
sepatutnya diperuntukkan oleh hukum Faraid, tiada pahala yang diperolehi disisi
Allah s.w.t.
SOALAN
Ibu saya meninggal dunia dan
meninggalkan suami iaitu bapa saya dan tujuh orang anak, semua lelaki.
Ibu meninggalkan wang simpanan di
Lembaga Tabung Haji sebanyak RM25,000.00. Dalam perbincangan untuk pembahagian,
anak-anak memohon kepada bapa supaya duit pusaka itu dibahagikan sama rata
antara bapa dan anak-anak. Bapa bersetuju. Bermakna masing-masing mendapat 1/8
bahagian iaitu sebanyak RM3,125.00.
Beberapa hari yang lalu, bapa
melahirkan rasa tidak puas hati dengan menyatakan beliau sepatutnya mendapat
bahagian yang lebih banyak. Bapa meminta supaya dibuat pembahagian semula
dengan alasan baru mendapat tahu, beliau sepatutnya berhak mendapat 1/4
bahagian iaitu sebanyak RM6,250.00. Apa pandangan ustaz?.
JAWAPAN
Sebagaimana yang ustaz nyatakan
di atas, asal pembahagian adalah mengikut kadar Faraid. Iaitu bapa sepatutnya
diberitahu terlebih dahulu bahagiannya mengikut kadar Faraid iaitu sebanyak 1/4
bahagian bersamaan RM6,250.00. Selepas itu baharulah anak-anak memohon supaya
di bahagikan secara muafakat iaitu sama rata dan bahagian bapa diberitahu sebanyak
RM3,125.00. Ketika itu bapa akan membandingkan antara kadar Faraid dan
muafakat. Kalau bersetuju dengan muafakat bermakna bapa akan mendapat separuh
daripada sepatutnya. Pembahagian secara
muafakat akan menjadi sah sekiranyanya bapa faham dan redha dengan jumlah yang
diterimanya iaitu hanya sebanyak RM3,125.00 sahaja.
|
|
4
|
28
|
RM25,000.00
|
BAPA
|
1/4
|
1
|
7
|
RM6,250.00
|
ANAK LELAKI 1
|
ASABAH
|
|
3
|
RM2,678.57
|
ANAK LELAKI 2
|
ASABAH
|
|
3
|
RM2,678.57
|
ANAK LELAKI 3
|
ASABAH
|
|
3
|
RM2,678.57
|
ANAK LELAKI 4
|
ASABAH
|
3
|
3
|
RM2,678.57
|
ANAK LELAKI 5
|
ASABAH
|
|
3
|
RM2,678.57
|
ANAK LELAKI 6
|
ASABAH
|
|
3
|
RM2,678.57
|
ANAK LELAKI 7
|
ASABAH
|
|
3
|
RM2,678.57
|
Rajah 1:Menunjukkan pembahagian
mengikut kadar Faraid. Bapa mendapat RM6,250.00
|
8
|
RM25,000.00
|
BAPA
|
1
|
RM3,125.00
|
ANAK LELAKI 1
|
1
|
RM3,125.00
|
ANAK LELAKI 2
|
1
|
RM3,125.00
|
ANAK LELAKI 3
|
1
|
RM3,125.00
|
ANAK LELAKI 4
|
1
|
RM3,125.00
|
ANAK LELAKI 5
|
1
|
RM3,125.00
|
ANAK LELAKI 6
|
1
|
RM3,125.00
|
ANAK LELAKI 7
|
1
|
RM3,125.00
|
Rajah 2: Menunjukkan pembahagian
secara muafakat samarata. Bapa mendapat RM3,125.00
Dalam kes ini, pembahagian secara
muafakat adalah tidak sah kerana bapa tidak mengetahui bahagiannya terlebih
dahulu mengikut kadar Faraid sebelum bersetuju dengan pembahagian secara
muafakat. Oleh itu pembahagian semula perlu dibuat.
SEKIAN
0 comments:
Post a Comment