BAPA KU BERWASIAT
Salam Ustaz,
Bapa saya telah meninggal dunia setahun yang lalu. Semasa
hayatnya, bapa telah membuat wasiat secara rasmi iaitu melalui agen wasiat dan
dibuat lengkap secara dokumen dan ada saksi.
Bapa saya berwasiat rumah kediaman diserahkan
kepada ibu saya iaitu isteri bapa manakala sebuah kondominium diserahkan kepada
saya dan adik saya iaitu dua orang anak
perempuan bapa.
Saya telah membuat permohonan untuk
melaksanakan wasiat bapa saya di Pejabat Pembahagian Pusaka Kecil. Bulan lepas
saya telah dipanggil untuk ‘perbicaraan’. Kami tiga beranak telah datang ke
Pejabat Pusaka Kecil, malangnya pegawai berkenaan mengatakan wasiat itu tidak
terpakai dan meminta kami mendapatkan persetujuan daripada bapa dan ibu saudara
kami atau kami pergi ke Mahkamah Syariah untuk mendapatkan pengesahan wasiat.
Masalahnya, saya menjadi keliru.
Mengapa dokumen wasiat yang dibuat oleh bapa saya dikatakan tidak terpakai dan
sehingga sekarang kes pusaka bapa saya masih belum selesai kerana saya rasa
bapa dan ibu saudara saya tidak perlu mencampuri urusan harta pusaka bapa. Ini
kerana bapa sudah berwasiat semua hartanya diserahkan kepada kami tiga orang
sahaja. Mengapa pula dokumen wasiat yang dibuat lengkap perlu disahkan oleh
Mahkamah Syariah?.
Anak watan Ganu.
Waalaikum Salam Puan,
Sekiranya penerima wasiat itu ditujukan kepada waris yang
berhak menerima pusaka seperti isteri dan anak perempuan, hukumnya, wasiat itu
tidak sah. Ini berdalilkan kepada sebuah hadis Rasulullah s.a.w. yang
bermaksud:
“Sesungguhnya Allah telah
menentukan hak (bahagian) waris yang berhak, oleh itu tidak ada wasiat kepada
waris-waris”.
Dalam kes ini, si mati telah
berwasiat supaya diserahkan hartanya kepada isteri dan dua orang anak
perempuannya. Oleh kerana wasiat ini tidak sah, pegawai pembahagian pusaka
kecil telah mengikut tatacata yang betul dari segi undang-undang dan hukum
syarak iaitu pertama: membuat siasatan kedudukan waris si mati. Kedua: meminta persetujuan semua waris yang
berhak untuk melaksanakan wasiat itu.
Dari fakta yang puan nyatakan di
atas, saya dapat mengagak bahawa si mati
meninggalkan seorang isteri, dua orang anak perempuan dan adik beradik lelaki
dan perempuan (sama ada adik beradik si mati seibu sebapa atau sebapa).
Walau pun wasiat itu tidak sah, namun masih boleh
dilaksanakan sekiranya semua waris
yang berhak menerima pusaka bersetuju dengan isi kandungan wasiat itu. Daripada
fakta yang diberikan di atas, waris yang berhak ialah:
24
|
72
|
||
Isteri
|
1/8
|
3
|
9
|
2 anak perempuan
|
2/3
|
16
|
48
|
Adik beradik lelaki
|
Asabah (baki)
|
5
|
10
|
Adik beradik perempuan
|
Asabah (baki)
|
5
|
Ini bermakna adik beradik si mati
yang merupakan bapa dan ibu saudara puan perlu memberi persetujuan. Kegagalan
puan untuk mendapatkan pengesahan /persetujuan daripada bapa dan ibu saudara
puan, bermakna wasiat itu tidak terpakai
sama sekali dan tidak boleh dilaksanakan.
Untuk memuaskan hati puan, pegawai
pembahagian pusaka mencadangkan supaya puan membuat pengesahan wasiat di Mahkamah Syariah. Seperti mana di Pejabat
Pembahagian Pusaka Kecil, Mahkamah Syariah juga akan meminta puan membawa
kedua-dua bapa dan ibu saudara puan untuk diambil persetujuan mereka. Kegagalan
mendapatkan persetujuan kedua-dua mereka, Mahkamah Syariah akan mengeluarkan
perintah bahawa wasiat itu adalah tidak sah dan tidak dapat dilaksanakan.
Kesudahannya, harta pusaka bapa puan hendaklah difaraidkan.
Dokumen lengkap.
Sebenarnya, untuk menentukan sama
ada sesuatu wasiat itu sah atau tidak bukan hanya terletak kepada dokumen yang
dikatakan lengkap, tetapi mesti memenuhi syarat sah wasiat antaranya:
1.
Penerima wasiat bukan waris yang berhak menerima
harta pusaka pewasiat. Contohnya, anak angkat, anak tiri, menantu, cucu yang
tidak berhak mewarisi dan sesiapa sahaja yang bukan dalam kalangan mereka yang
berhak mewarisi harta pusaka pewasiat. Dengan kata lain, tidak sah berwasiat
kepada isteri dan anak-anak kerana mereka itu adalah waris yang berhak dan
bahagian mereka telah ditentukan mengikut hukum faraid. Konsep wasiat yang
sebenar ialah berwasiat kepada bukan waris.
2. Oleh kerana dibenarkan berwasiat kepada bukan
waris, maka had maksimum yang dibenarkan hanya
setakat 1/3 bahagian sahaja. Manakala 2/3 bahagian lagi adalah untuk
diagihkan kepada waris-waris mengikut hukum faraid.
Kesimpulan:
Mewasiatkan harta kepada isteri dan anak-anak, pada dasarnya
wasiat itu tidak terpakai sehinggalah kesemua waris yang berhak mewarisi harta
pusaka si mati itu bersetuju untuk melaksanakannya. Sekiranya tiada persetujuan
diperolehi, harta yang diwasiatkan itu kembali kepada hukum asal iaitu FARAID.
0 comments:
Post a Comment