FAHAMI KONSEP DAN HUKUM BERWASIAT, ELAK KEKELIRUAN.
Ustaz,
Izinkan saya kemukakan beberapa
soalan iaitu masalah pembahagian harta pusaka bapa saya. Semasa bapa masih
hidup, bapa telah memanggil anak-anak dan isterinya (ibu tiri saya) dan bapa
telah memberitahu kepada kami bahawa sekiranya beliau meninggal dunia,
harta-harta bapa hendaklah dibahagikan di kalangan kami seperti berikut:
1. Rumah
tempat tinggal bapa hendaklah diberikan kepada Azizah, anak kedua kerana
Azizahlah yang selama ini tinggal dengan bapa.
2. Tanah
kebun getah diberikan kepada Rogayah, ibu tiri saya atas alasan ibu tiri boleh
menjana pendapatan daripada hasil getah. Ketiadaan bapa, ibu tiri boleh tinggal
dengan anaknya (anak tiri bapa).
3. Sebuah
rumah sewa diberikan kepada anak angkat lelaki bernama Roslan yang bapa
pelihara sejak kecil kerana bapa inginkan anak lelaki.
4. Sebuah
lagi rumah sewa diberikan kepada saya (Rosnah), anak sulung.
Kami bersetuju dan wasiat
bapa ditulis di dalam dokumen wasiat melalui
agen penulis wasiat bertauliah yang saya kira wasiat ini ‘valid’ dan tidak
boleh dipertikaikan. Saya berpendapat, bapa telah ‘ merancang pembahagian’
harta pusakanya sebaik mungkin dan kami bersetuju di hadapan bapa dengan
pembahagian itu tanpa bantahan.
Kami ingin menunaikan wasiat bapa
dan telah dinasihatkan supaya membuat permohonan di Pejabat Pembahagian Harta
Pusaka, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (Pusaka Kecil).
Soalan saya,
1. Benarkah
kata-kata Pegawai Pusaka bahawa wasiat ini tidak ‘valid’ dan hanya boleh
dilaksanakan setelah kami membawa dua orang bapa saudara dan seorang ibu
saudara kami (adik beradik bapa) ke pejabat pusaka, atau mendapat persetujuan
daripada mereka melalui surat persetujuan (Borang DDA).
2. Mengapakah
wasiat ini tidak terpakai sedangkan ia dibuat melalui hitam putih (dokumen).
3. Apakah
hukumnya ibu tiri saya yang tidak bersetuju dengan wasiat ini setelah bapa
meninggal dunia sedangkan beliau telah bersetuju semasa di hadapan bapa dahulu.
Beliau mahukan rumah yang didiami bersama bapa dan tidak bersetuju diberikan
kebun getah.
Harap mendapat penjelasan
daripada ustaz.
Terima kasih.
ROSNAH
JAWAPAN:
1. Pertamanya
saya mengucapkan terima kasih kepada puan kerana bertanyakan soalan ini sekali
gus memberi ruang kepada saya untuk merungkai kekeliruan masyarakat dalam soal
berwasiat.
2. Benar
kata-kata pegawai pusaka itu. Antara syarat sah berwasiat ialah tidak boleh mewasiatkan harta kepada waris
yang berhak menerima pusaka. Oleh itu tidak boleh berwasiat kepada isteri dan
anak-anak sebagai penerima wasiat. Bagaimana pun jika diwasiatkan juga, wasiat
itu hanya boleh dilaksanakan sekiranya mendapat persetujuan daripada semua
waris yang berhak termasuk bapa saudara dan ibu saudara puan.
HURAIAN
Izinkan saya menghuraikan
kekeliruan berkaitan wasiat yang puan hadapi sekarang.
Konsep asal diharuskan berwasiat adalah
untuk memberi ruang kepada pemilik harta ‘mewariskan’ sebahagian daripada
hartanya kepada orang-orang yang tidak berhak mewarisi harta pusakanya.
Sekiranya diwasiatkan juga kepada
waris yang berhak menerima pusaka sebagai penerima harta wasiat, wasiat itu
pada asalnya tidak sah. Bagaimanapun boleh dilaksanakan sekiranya mendapat
persetujuan daripada semua waris yang berhak, dan persetujuan itu hendaklah
diperolehi setelah berlaku kematian. Persetujuan ketika membuat wasiat tidak
terpakai dan tidak boleh diambil kira.
Misalnya Abdulah tidak mempunyai
anak sendiri, lantas mengambil seorang anak saudara bernama Suhaimi sebagai
anak angkat. Sekiranya Abdullah meninggal dunia, Suhaimi tidak layak mewarisi
harta pusakanya kerana Suhaimi bukan Nasab sebenar kepada Abdullah. Oleh yang demikian
syarak membenarkan Abdullah memberikan sebahagian daripada harta pusakanya
kepada Suhaimi dengan cara berwasiat. Sebab itu setiap orang dibenarkan
berwasiat hanya setakat 1/3 bahagian sahaja kerana 2/3 bahagian lagi adalah hak
kepunyaan waris yang berhak mengikut hukum faraid.
Contohnya: Abdullah meninggal
dunia dan meninggalkan seorang isteri, seorang adik lelaki seibu sebapa dan
seorang anak angkat (Suhaimi). Abdullah meninggalkan wang simpanan sebanyak
RM80,000.
Secara faraid, harta pusaka
Abdullah akan diwarisi oleh isteri 1/4 bahagian iaitu RM20,000 dan adik lelaki
menerima asabah (baki) 3/4 bahagian iaitu sebanyak RM60,000. Suhaimi tidak
layak mewarisi apa-apa daripada harta pusaka bapa angkatnya.
Sekiranya Abdullah semasa
hayatnya berwasiat kalau beliau meninggal dunia wang sebanyak RM 10,000
hendaklah diberikan kepada anak angkatnya Suhaimi, maka Suhaimi berhak mendapat
RM10,000 dan bakinya RM70,000 difaraidkan. Isteri akan mendapat 1/4 daripada
RM70,000 iaitu RM17500.00 manakala adik lelaki Abdullah mendapat bakinya iaitu
3/4 daripada RM70,000 iaitu RM52,500.00.
Kesimpulannya, harta pusaka
Abdullah diagihkan kepada Suhaimi sebanyak RM10,000 (penerima wasiat), isteri
RM17,500 dan adik lelaki mendapat RM52,500.00 (penerima pusaka secara faraid).
Berbalik pula kepada masalah
puan. Penerima wasiat terdiri daripada dua kategori. Pertama, bukan waris iaitu
Roslan sebagai anak angkat. Kedua, waris iaitu Rogayah sebagai isteri, puan dan
Azizah sebagai anak. Daripada maklumat yang puan nyatakan di atas, saya
simpulkan seperti berikut:
1. Bapa
puan meninggalkan waris-waris berikut:
|
|
24
|
24
|
Isteri
|
1/8
|
3
|
3
|
Anak perempuan
|
2/3
|
16
|
8
|
Anak perempuan
|
|
|
8
|
Saudara lelaki SIB
|
Asabah
|
|
2
|
Saudara lelaki SIB
|
Asabah
|
5
|
2
|
Saudara perempuan
SIB
|
Asabah
|
|
1
|
Anak angkat
|
-
|
|
0
|
2. Bapa
puan meninggalkan harta seperti berikut:
a.
Sebuah rumah kediaman.
b.
Dua buah rumah sewa.
c.
Satu lot tanah kebun getah.
HUKUM WASIAT
1. Wasiat
bapa puan supaya diberikan sebuah rumah sewa kepada anak angkatnya yang bernama
Roslan adalah sah dan hendaklah dipatuhi dan wajib dilaksanakan. Dengan syarat
nilaian rumah itu tidak melebihi 1/3 daripada jumlah nilaian keseluruhan harta
bapa puan. Ini kerana Roslan bukan waris
yang berhak mewarisi harta bapa puan secara faraid.
2. Wasiat
kepada isteri dan anak perempuan tidak sah. Bagaimana pun wasiat itu boleh
dilaksanakan sekiranya mendapat persetujuan semua waris iaitu isteri, dua anak
perempuan dan tiga orang adik beradik bapa puan. Ini kerana wasiat ini
ditujukan kepada waris yang berhak.
3. Maka
benarlah kata-kata pegawai pusaka itu, bahawa wasiat itu tidak boleh
dilaksanakan sehinggalah mendapat persetujuan daripada bapa dan ibu saudara
puan. Bahkan tidak boleh dilaksanakan kerana ibu tiri puan juga tidak bersetuju
dengan wasiat itu walaupun semasa hayat bapa puan, ibu tiri sudah bersetuju di
hadapan bapa. Ini kerana persetujuan diambil kira setelah berlaku kematian. Persetujuan terdahulu tidak terpakai.
Kesimpulannya, fahamilah konsep
dan hukum berwasiat. Hindari kekeliruan agar tidak mendatangkan masalah kepada
waris-waris dalam proses membahagikan harta pusaka.
Sekian, terima kasih.
Perunding W Halim.
0 comments:
Post a Comment