Thursday 1 May 2014

BAGAIMANA IBU MEWARISI HARTA PUSAKA

Dalam konteks hukum faraid, ibu yang mewarisi bermakna ‘ibu yang melahirkan si mati’ atau dengan kata lain, ibu kandung. Sama ada si mati itu lelaki atau perempuan tidak membezakan kaedah pewarisan ibu.

SOALAN:
Apa yang dimaksudkan dengan ‘ibu yang melahirkan’ si mati?

IBU YANG LAYAK MEWARISI ialah ibu yang melahirkan si mati dan ini termasuk:
1.      Seorang ibu yang melahirkan anak melalui satu perkahwinan yang sah. Apabila anak itu meninggal dunia dan meninggalkan harta, ibu berhak mewarisi harta pusaka anaknya itu. Contoh, Salwa berkahwin dengan Zamri. Mereka dikurniakan seorang anak lelaki bernama Yusri. Yusri meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya dan meninggalkan ibu (Salwa), bapa (Zamri), isteri dan dua orang anak. Salwa berhak mewarisi harta pusaka anaknya, Yusri.

2.      Seorang wanita melahirkan anak hasil daripada perzinaan, atau dengan kata lain melahirkan  anak luar nikah. Apabila anak itu meninggal dunia, ibunya berhak mewarisi harta pusaka anaknya itu. Contoh, Salwa telah berzina dengan seorang lelaki bernama Zamri dan melahirkan seorang anak bernama Yusri. Apabila Yusri mati, Salwa berhak mewarisi harta pusaka anaknya Yusri.

3.      Seorang ibu yang melahirkan anak tak sah taraf. Iaitu anak yang dilahirkan kurang enam bulan dari tarikh akad nikah. Contoh, Salwa berkahwin dengan Zamri. Lima bulan selepas majlis akad nikah, Salwa melahirkan seorang anak yang dinamakan Yusri. Apabila Yusri meninggal dunia, Salwa boleh mewasrisi harta pusaka anaknya.

4.      Seorang wanita mangsa pemerkosaan atau rogol, mengandung dan melahirkan seorang anak. Apabila anak itu meninggal dunia, wanita itu berhak mewarisi harta pusaka anaknya. Contoh, Salwa telah diperkosa dan dirogol oleh Zamri. Salwa mengandung dan melahirkan seorang anak lelaki bernama Yusri. Apabila Yusri mati, Salwa sebagai ibu yang melahirkan Yusri berhak mewarisi harta pusaka anaknya itu.
Kesimpulannya walau apa keadaan sekali pun, seorang ibu berhak mewarisi harta pusaka anak yang dilahirkannya. Sama ada kelahiran itu melalui persetubuhan yang sah mengikut hukum syarak atau persetubuhan haram atau tidak diakui syarak. Berbeza dengan bapa di mana hanya bapa yang sah mengikut hukum syarak sahaja yang layak mewarisi harta pusaka anaknya. Ini bermakna bapa tidak berhak mewarisi harta pusaka anaknya yang lahir hasil perzinaan, pemerkosaan atau rogol dan anak tak sah taraf walau pun anak itu diakui oleh bapa sebagai sebagai anaknya.

SOALAN :
Dalam keadaan mana pula seorang ibu itu tidak layak mewarisi?

IBU YANG TIDAK LAYAK MEWARISI
Dari perbincangan di atas, jelaslah bahawa seseorang ibu  itu tidak layak mewarisi harta pusaka anak yang tidak dilahirkan olehnya. Mereka itu ialah anak angkat, anak tiri dan anak susuan.
Anak angkat ialah anak yang dilahirkan oleh orang lain dan dipelihara oleh ibu angkat. Contohnya, Salwa berkahwin dengan Zamri dan masih belum dikurniakan anak. Mereka mengambil seorang anak saudara bernama Yusri dan dipelihara sebagai anak angkat. Apabila Yusri meninggal dunia, Salwa tidak layak mewarisi harta pusaka Yusri kerana Yusri bukan anak kandung Salwa.
Anak tiri ialah anak kepada pasangan yang dikahwini. Sebagai contoh, Salwa berkahwin dengan Zamri seorang duda beranak satu bernama Yusri. Yusri adalah anak tiri kepada Salwa. Apabila Yusri meninggal dunia, harta pusaka Yusri tidak boleh diwarisi oleh Salwa kerana Yusri bukan anak kandung Salwa.
Manakala anak susuan samalah juga dengan anak angkat dari segi memelihara anak orang lain. Tetapi anak susuan ialah anak orang lain yang disusukan semasa masih bayi dan sekurang-kurangnya lima kali kenyang. Hukumnya dari segi pergaulan dan aurat sama seperti anak kandung, namun dari segi harta pusaka tetap tidak layak mewarisi kerana bukan anak yang dilahirkan olehnya. 

SOALAN:
Bagaimanakah kaedah seorang ibu itu mewarisi harta pusaka?

Ibu mewarisi harta pusaka melalui tiga kaedah.
Pertama           -           ibu mendapat 1/3 bahagian daripada harta pusaka anaknya dengan syarat anak yang mati itu tidak meninggalkan zuriat (anak atau cucu) dan tidak pula meninggalkan adik beradik lebih daripada seorang.
Kedua             -           ibu mendapat 1/6 bahagian daripada harta pusaka anaknya dengan syarat anak itu ada meninggalkan zuriat (anak atau cucu) atau ada meninggalkan dua orang atau lebih adik beradik.
Ketiga             -           ibu mendapat 1/3 baki. Iaitu kes khusus dalam ilmu faraid bagi kes ‘Umariyyatain’. Di mana kes 1,si mati meninggalkan ibu, bapa dan suami dan kes 2, si mati meninggalkan ibu, bapa dan isteri.

Untuk penjelasan secara terperinci berkaitan dengan kaedah pembahagian bagi ibu, insya Allah saya akan terangkan dalam artikel yang akan datang.


Terima kasih.

0 comments:

Post a Comment