Wednesday 29 May 2019


DARI FAIL PUSAKA # 7

 DIA BOLEH HALALKAN, KITA BAGAIMANA?.

Situasi:

Si mati, Abdul Karim seorang kontraktor kecil-kecilan membaiki dan ubah suai rumah atau bangunan telah meninggal dunia. Beliau meninggalkan seorang isteri dan 5 orang anak; 2 lelaki dan 3 perempuan.

Mengikut hukum syarak, hutang wajib dilunaskan terlebih dahulu oleh waris waris sebelum harta pusaka difaraidkan.

Pemohon untuk membahagikan harta pusaka ialah isteri si mati.

Pegawai : “Puan, simati ada meninggalkan hutang atau tidak?.
Pemohon : “Ada tuan”.

Pegawai : “Hutang dengan siapa?.
Pemohon : “Arwah suami saya ada ambil barang dengan tauke Cina Ah Lek. Tak sempat bayar,
         dia meninggal”.
Pegawai : “Berapa jumlah hutang tu?”.
Pemohon : “Saya tak pasti, tapi setahu saya RM4,000 lebih”.

Pegawai : “Bagaimana nak jelaskan hutang ni”.

Pemohon : “Tak pasti. Sekarang tak ada duit lagi”.
Pegawai : “Saya tangguhkan dulu perbicaraan ni. Kita panggil taukeh Cina tu datang untuk perbincangan”.

Kes ditangguh dua minggu. Pada hari ditetapkan waris hadir bersama Taukeh Cina Ah Lek.

Pegawai : “Ah Lek, kamu kenal Abdul Karim?”.
Ah Lek : “Ya, dia kawan sama saya”.

Pegawai : “Saya nak tanya, Abdul Karim ada hutang dengan kamu?”
Ah Lek : “Ada ooo, dia hutang sama saya ampat libu ooo (RM4,000)”.
Pegawai : “Jadi macam mana waris nak bayar hutang tu”.
Ah Lek : “Tak pa, dia sudah mati ooo, tak payah bayar. Kalau dia hidup, saya mahu wang tu. Tapi sekalang dia sudah mati, tak payah bayar”.
Pegawai : “Kamu halal ke?”.
Ah Lek : “Ya betul, saya halal”.
Pegawai : (MasyaaaaAllah!!! …..).

Keputusan : Hutang tak perlu dibayar. Harta si mati diturun milik kepada waris waris mengikut hukum faraid.

KES SELESAI.

0 comments:

Post a Comment