Wednesday 29 May 2019


DARI FAIL PUSAKA # 5

 IKHLAS

Fakta kes:
Si mati Sabariah binti Ngah.
Meninggalkan waris lima orang anak. Tiga lelaki dan dua perempuan. Sabri, Yusuf, Alwi, Rohana dan Mas Ayu. Suami dan ibu bapa telah mati dahulu.

Harta peninggalan: dua bidang tanah dan duit simpanan di sebuah bank RM30,000.00.

Permohonan untuk membahagikan harta pusaka dibuat oleh Sabri selaku anak sulung.

Pegawai: “Encik Sabri nak bahagi macam mana harta pusaka  ni?”.

Sabri:    “Saya pohon tanah arwah ibu dua keping geran, dibahagi mengikut hukum faraid.     Masuk semua nama dalam geran”.

Pegawai: “Duit nak bahagi macam mana?”

Sabri: “Duit simpanan ni saya pohon diserahkan kepada Rohana seorang”.

Rohana: (Terkejut), “Kenapa bagi kat saya sorang abang?. 

Sabri: “Kamu yang jaga mak. Mak sakit tiga tahun. Kami cuma ziarah je. Kami dah bincang 4 beradik ni, setuju serah duit ni kepada kamu sorang”.

Rohana: “Abang, saya ikhlas jaga mak. Saya tak mintak balasan pun”.

Mas Ayu: “Kak, memang kami dah bincang tadi, kami nak balas pengorbanan kak jaga mak yang lumpuh. Kami tahu betapa susahnya kak jaga mak. Kami pun ikhlas kak, ambillah”.

Yusuf : “Abang pun ikhlas serah kepada Ana, ambillah Ana!”.

Alwi : “Saya pun serah kepada Ana, ambillah. Kami semua sebulat suara setuju”.

Rohana: Tapiiii…..

Tetiba suasana menjadi sepi dan suram. Kelima-lima anak Sabariah mengesat air mata yang bergenang di kelopak mata masing masing.

Allahu, Allah menunjukkan kepada ku erti ikhlas yang sebenarnya.

Keputusan:

Dengan ini diperintahkan 2 bidang tanah si mati dibahagikan kepada 5 orang anak mengikut hukum faraid dan duit simpanan si mati diserahkan kepada Rohana seorang.

KES SELESAI.

0 comments:

Post a Comment