Wednesday 29 May 2019



DARI FAIL PUSAKA # 6

 TUNAIKAN TANGGUNGJAWAB WALAUPUN HABUAN TIDAK BERBALOI.

Situasi:

Sememangnya bagi kematian yang sudah berpuluh tahun lamanya hendak diselesaikan, akan menyebabkan jumlah waris yang ramai.

Bagi waris yang sudah jauh hubungannya dengan tuan punya harta, seperti cucu atau cicit, bahagian mereka sudah tentu tidak seberapa.

Bagi kes ini, jumlah waris yang berhak adalah seramai 19 orang. Semua waris hadir.

Perbicaraan di Alor Setar, Kedah.

Harta peninggalan: sebidang tanah bendang. Nilaiannya, RM10,000.00.

Selesai pomohon memberi keterangan, salah seorang waris yang hadir telah bersuara:

Osman : “Tuan, boleh saya Tanya?”.
Pegawai : “Ya, silakan”.
Osman : “Boleh saya tahu berapa duit yang saya dapat?”.

Setelah dibuat pengiraan berdasarkan kepada bahagian Osman mengikut Sijil Faraid:

Pegawai : “Nilaian tanah RM10,000.00. Bahagian Encik Osman sebanyak RM6.61”.
Osman : “Saya sudah jangka saya dapat sikit sebab saya cicit kepada si mati”.
Pegawai : “Sebenarnya, Encik boleh tanda tangan Surat Persetujuan (Borang DDA) dan tak   
                   perlulah hadir”.
Osman : “Saya datang dari Kuala Lumpur. Saya sedang buat ijazah master. Saya datang bukan
    kerana nakkan harta pusaka ni, Tuan. Saya datang hari ni kerana 2 sebab:
Pertama: saya nak kenal saudara mara saya yang selama ini memang saya tak pernah       jumpa. Hari ni semua ada.
   Kedua: Saya takut kalau saya tak datang, pusaka ni tak selesai. Saya takut berdosa”.

Pegawai : “Terima kasihlah En. Osman kerana datang hari ni, tunai tanggungjawab”.

Osman : “Tuan, boleh saya ambil gambar video dalam perbicaraan ni. Saya nak buat kenangan”.
Pegawai : “Saya benarkan”.

Atas persetujuan semua waris, tanah pusaka ini diserahkan kepada “kepala kuasa” (pemohon) seorang.

KES SELESAI.

Selepas selesai perbicaraan:

Pemohon : Semua adik beradik (waris yang hadir) jemput ke rumah saya untuk makan tengahari. Saya buat kenduri sikit.

Pegawai : (Dalam hati), saya dia tak jemput pun, ishhh…

1 comments:

mus said...

Agaknya 'pegawai' tersebut ialah penulis blog ini, hehe

Post a Comment